LinkedIn: Belangrijk voor specialisten in techniek

Bij veel specialisten in de technische branche is LinkedIn nog niet helemaal top of mind. Zeker de echte techneuten hebben de instelling: “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Ik ga mezelf niet verkopen.” 

Technisch specialist

Natuurlijk is het belangrijk dat jij je zelf blijft bij het zoeken naar een nieuwe baan, maar met een goed ingericht LinkedIn profiel laat jij net iets meer van je zien dan die ander die solliciteert op die vacatures in werktuigbouw, koeltechniek of elektrotechniek. In dit artikel geven we je daarom een aantal tips.

  1. Begin met een pakkende titel en professionaliseer je foto

Het eerste wat mensen zien zijn je foto en je headline. Niet alleen op je profiel, maar ook in de zoekfunctie. Hier begint dan ook het promoten van jezelf. Investeer in een zakelijke profielfoto waarop je recht in de camera kijkt. Op basis van je foto en je headline, bepalen werkgevers vaak of zij je profiel überhaupt willen openen.

Als je de headline niet zelf aanpast staat hier standaard je laatste functietitel ingevuld. Zeker als je dus op zoek bent naar iets anders, is het slim om deze headline te personaliseren. Hoe aansprekender je titel hoe meer je opvalt en hoe sneller potentiele technische werkgevers weten wat jij in huis hebt.

Denk goed na over wat jou onderscheid van anderen binnen jouw vakgebied. Je hebt 120 tekens, dus het is ook goed om je ambitie hierin te verwerken. Wanneer je echt op wilt vallen is het goed om woorden als beschikbaar en op zoek in je titel te verwerken. Dit zijn vaak de woorden waar bedrijven en recruiters op zoeken en waardoor jij extra onder de aandacht komt. Een voorbeeld van een goede titel is: Technical Manager * Werktuigbouw * Solid Edge expert * beschikbaar voor uitdagende technische functie.

  1. Deel je profiel opnieuw in

Je kunt je profiel volledig personaliseren. Als starter wil je misschien je behaalde diploma’s meer naar voren laten komen. Terwijl je met meerdere jaren werkervaring als dat juist wilt laten zien. Geen voorkeur? Dan is de volgende indeling de beste om een zo duidelijk mogelijk beeld van jezelf en je specialiteiten te geven:

  • Samenvatting
    Hierin zet je in maximaal 3 alinea’s neer wie je bent en wat jou drijft. Waar ben je goed in en wat wil je bereiken? Zet in de samenvatting ook je contactgegevens neer. Maak het makkelijk om contact met je op te nemen. Schrijf je samenvatting, professionele ontwikkeling en vaardigheden in verhaalvorm. Dit is eenvoudiger te onthouden en leest makkelijker. Dit is eenvoudiger te onthouden en leest makkelijker.
  • Vaardigheden
    Wat je in je samenvatting verwerkt hebt, werk je hier verder uit. Waar blink jij nu echt in uit en waar liggen je specialiteiten.
  • Ervaring
    Waar heb je in het verleden gewerkt en wat waren je verantwoordelijkheden daar? Ben hierin ook specifiek zodat toekomstige werkgevers weten wat ze kunnen verwachten.
  • Aanbevelingen
    Wat anderen over je te zeggen hebben is erg belangrijk. Dit laat zien dat het waar is wat je over jezelf verkondigd en geeft meer vertrouwen in je capaciteiten.
  1. Gebruik een publieke url

De standaardlink naar je profiel bestaat uit een heleboel cijfers en letters. Dit is niet eenvoudig te onthouden voor potentiele werknemers en staat ook niet echt professioneel op je CV. Ook bij het verwijzen naar het LinkedIn profiel in bijvoorbeeld een sollicitatiebrief of op een visitekaartje, komt het beter over als dit een korte en duidelijke URL is. Hoe je dit doet?

  • Ga met je cursor naar je profiel en klik op ‘Profiel bewerken’.
  • Onder je foto staat je URL met daarnaast het woord ‘Bewerken’.
  • In de rechterkolom verschijn nu ‘Url van uw openbare profiel aanpassen’.
  • Wijzig vervolgens de url in alleen je voornaam en achternaam en schrijf je namen aan elkaar. Gebruik geen spaties en symbolen omdat ze door LinkedIn niet geaccepteerd worden.
  • Klik vervolgens op ‘Stel uw aangepaste url in’.
  1. Breid je netwerk uit en word lid van groepen

In groepen kun jij je kennis als technisch specialist delen met anderen en kun je laten zien wat je waard bent. Ook in de technische branche zijn er voldoende groepen waarin jij je netwerk kunt vergroten en je kennis kunt tonen. Je moet natuurlijk niet zomaar allerlei mensen toevoegen aan je netwerk, maar denk verder dan alleen je oud klasgenoten, vrienden en collega’s.

Met deze tips heb jij binnen no-time je LinkedIn profiel up-to-date en blink jij als technisch specialist uit ten opzichte van andere mogelijke kandidaten.