Jouw adviseur.. Rutger Duivenkate

Adviseur, afdelingshoofd Elektrotechniek én accountmanager Rutger Duivenkate vertelt in dit interview over zijn ervaringen en werkzaamheden bij AXS Techniek. Hoe begeleid hij zijn kandidaten en collega's en wat valt hem op in de technische arbeidsmarkt? Lees het allemaal in dit interview!

Rutger Duivenkate

Even voorstellen… Rutger Duivenkate

Rutger, vertel eens iets over jezelf!

Ik ben Rutger Duivenkate, 30 jaar oud en ik woon samen met mijn lieve vrouw Nienke en onze prachtige zoon Sem van 11 maanden in Hendrik-Ido-Ambacht. Ik heb Sportmarketing & Management gestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam en ik ben Accountmanager bij AXS Techniek.

Ik heb bijna 10 jaar in Zwitserland gewoond i.v.m. het werk mijn vader. Toen ik weer in Nederland kwam was ik ongeveer 16 jaar oud. Hierdoor heb ik altijd op internationale scholen gezeten, dit traject heb ik in Nederland afgemaakt en vervolgens ben ik verder gegaan aan de Hogeschool Rotterdam.

Tevens ben ik bijna 15 jaar jeugdvoetbaltrainer geweest. Nu heb ik een pauze ingelast omdat ik het fijn vind om veel tijd door te brengen met mijn familie, maar ik verwacht dat ik dit in de (nabije) toekomst weer op zal pakken. Voor de rest ben ik een sociaal persoon, ik kom graag onder de mensen en vind het leuk om veel met vrienden te doen. Ik ben een enorme voetballiefhebber, geniet ervan om wedstrijden te bekijken en bij te wonen van zowel mijn favoriete club als van vrienden. Zelf heb ik ook heel lang tegen een bal getrapt echter doe ik dat tegenwoordig minder vaak dan ik eigenlijk zou willen.

Hoeveel jaren ben je actief voor AXS?

In augustus 2017 vierde ik mijn 5-jarig jubileum bij AXS Techniek.

Hoe is het vergaan bij AXS?

Ik kwam uit een hele andere sector. Ik verkocht voetbalreizen aan particulieren, waarna ik de stap naar AXS Techniek heb gemaakt. Vanuit mijn rol als adviseur ben ik doorgegroeid tot accountmanager en geef ik inmiddels leiding aan een afdeling.

Je zit hier al een tijd. Wat houdt het werk leuk?

Ik ga nog steeds elke dag met ontzettend veel plezier naar mijn werk. Elke dag is écht anders. Er is niets zo veranderlijk als de mens en aangezien wij met mensen werken zorgt dit voor voldoende afwisseling in de werkzaamheden. Mensen maken keuzes op basis van intuïtie & gevoel. Je kan alles tot in de puntjes regelen en toch komt het regelmatig voor dat er andere keuzes worden gemaakt, iets wat het ‘spelletje’ juist leuk maakt. Ook krijg je te maken met heel veel verschillende klanten omdat de techniek zo ontzettend breed is. Ik zie het als een uitdaging en blijf het leuk vinden om hierdoor op verschillende situaties in te spelen.

Daarnaast vind ik het ook leuk om mensen intern op te leiden, te begeleiden en vooral enthousiast te maken voor hetgeen wij hier doen.

Zijn er dingen (werkzaamheden of processen) die je uniek vindt bij AXS Techniek?

Intern vind ik de betrokkenheid van collega’s en de ontwikkelingsmogelijkheden een enorm sterk punt van AXS Techniek.  Iedereen is oprecht bij elkaar betrokken en tot op zekere hoogte ook bekend met elkaars persoonlijke situatie.

Qua bureau is AXS Techniek uniek omdat we écht persoonlijk betrokken bij zowel onze kandidaten als onze klanten. Veel bureaus roepen dit natuurlijk, ik merk echter dat AXS de afgelopen jaren een enorme kwaliteitsslag heeft gemaakt op het gebied van persoonlijke benadering ten opzichte van andere bedrijven in onze branche. Zo doorgronden wij niet alleen wat de functiewensen, ambities en skills van onze kandidaten zijn, maar ook bij welke van onze opdrachtgevers zij het beste passen op persoonlijk vlak.

Waar haal je het meeste voldoening uit in je werk?

Ik haal nog elke dag voldoening uit het ‘scoren,’ in ons vakgebied het plaatsen van een kandidaat op een geschikte plek. De doorlooptijd van die trajecten is uiteenlopend. Soms betreft het een vacature die dezelfde dag of week al vervuld is, er zijn echter ook trajecten waarbij kandidaten twee á drie gesprekken, meeloopdagen en/of assessments hebben voordat ze daadwerkelijk aan de slag kunnen bij de opdrachtgever. Beide geven mij erg veel voldoening wanneer ik deze tot een goed eind kan brengen, nóg fijner is de dankbaarheid die vaak merkbaar is bij onze kandidaten.

Waar ik ook veel voldoening uit haal is het oprecht blij maken van mensen. Of dit nou een kandidaat van 18 jaar is die ik help bij het vinden van zijn of haar eerste baan of dat het gaat om een persoon van 55 jaar die al een tijdje thuis zit, het geeft mij evenveel plezier. De mensen die hier de deur uitlopen met een arbeidsovereenkomst op zak zijn veelal oprecht blij met het vinden van een nieuwe uitdaging.

Als manager haal ik veel voldoening uit het beter maken van mensen. Ik bedoel hiermee niet alleen het beter maken van adviseurs ten opzichte van het moment dat zij bij AXS binnen stapten, maar ook totdat ze beter zijn dan ik. Ik ben vrij perfectionistisch hierin en ben pas tevreden als de mensen die ik aanstuur 100% zelfstandig werken en eigenlijk succesvoller zijn dan ik. Hierdoor weet ik dat zij dezelfde carrièrestappen kunnen maken die mij gegund zijn en kunnen zij door middel van hard werken ook doorgroeien.

Stel jij bent een techneut die werkt zoekt. Waarom zou je AXS Techniek om hulp vragen?

Wij komen onze afspraken altijd na. We zijn open in wat we gaan doen, bij welk bedrijf/ opdrachtgever wij dit gaan doen en wat de status is van de procedure. Ik merk in de praktijk dat hier in onze markt nog weleens geheimzinnig over gedaan wordt, bij AXS Techniek is het "what you see is what you get."

Daarnaast is het gigantische netwerk dat AXS de afgelopen 30 jaar heeft opgebouwd ook een groot voordeel voor de kandidaat. Bij AXS kijken wij naar de mogelijkheden die wij voor jou als kandidaat kunnen creëren a.d.h.v. jouw kennis, kunde en hetgeen jij ambieert. We kijken naar de meest geschikte bedrijven binnen ons netwerk waar jij als persoon het beste kunt renderen & jezelf kunt ontwikkelen, net zoals we onze interne medewerkers stimuleren.  

Wat is jouw visie op de technische arbeidsmarkt?

Wat natuurlijk direct opvalt is de ‘trend’ dat de beschikbaarheid van mensen op de technische arbeidsmarkt schaars is en alleen nog maar schaarser wordt de komende jaren. Ik denk vooral in mogelijkheden en kijk dan naar hoe wij dit probleem kunnen oplossen. Veel bedrijven zoeken naar jonge mensen en vinden dan tegelijkertijd dat deze jonge talenten tóch te weinig ervaring hebben. Een gek fenomeen. Wat ik bedoel met denken in mogelijkheden is dat wij adviseren om deze jonge mensen op te leiden en in de praktijk adequaat te begeleiden. Een 100% match met de vacatures die wij binnen krijgen is zeldzaam en daarom proberen wij middels scholing en een gezonde drive van de kandidaat toch de vacature en mens passend te maken. Dat is voor mij persoonlijk een uitdaging maar ook zeker een ontwikkeling die de markt op dit moment doormaakt en moet maken om vergrijzing en een minder grote uitstroom van de scholen tegen te gaan.

Ik ben er heilig van overtuigd dat wij met ons netwerk een groot verschil kunnen maken en kunnen blijven maken. Omdat wij onze klanten inmiddels zó goed kennen kunnen wij ook echt inspelen op wat een bedrijf wil. Soms gaat er een heel proces aan vooraf voordat een bedrijf écht weet wat zij daadwerkelijk zoeken, bij dit proces adviseer ik graag en ben ik graag betrokken.

Om even terug te komen op de jongen mensen. Hoe verloopt dit in de praktijk?

Ik zie steeds vaker dat bedrijven open staan voor het opleiden van jonge mensen middels een BBL-traject of een opleidingstraject in de praktijk. Ook zie ik steeds meer bedrijven die deze opleidingsmogelijkheden wel moeten bieden om zich te onderscheiden van concullega’s. Als kandidaten drie aanbiedingen hebben gekregen gaat de keuze vaak uit naar het bedrijf met de meeste/beste ontwikkelingsmogelijkheden en doorgroeimogelijkheden. Salaris speelt een rol maar is lang niet altijd de doorslaggevende factor in de keuze van kandidaten.

Ook zie ik dat bedrijven steeds meer in de persoon gaan investeren en dus toekomstgericht denken. Middels opleidingen en trainingen leiden zij jonge, talentvolle mensen op en hebben hier op de langere termijn ook profijt van. Kortom: jonge mensen krijgen nu (gelukkig) steeds vaker de kans om te groeien in een technisch beroep.

Ik zie AXS Techniek niet alleen als een technisch bureau maar als een technisch specialist. Dit klinkt wellicht cliché maar dit komt mede omdat al onze medewerkers al vanaf het moment van binnenkomst middels interne opleidingen technische ervaring opdoen. Wij kunnen op niveau sparren met de klant en weten inhoudelijk wat de persoon die onze klant zoekt moet kunnen doordat wij een goede band hebben met het bedrijf.

Waar ik enorm trots op ben is dat wij vaak als intern onderdeel van het bedrijf worden gezien door onze klant. Dat vind ik leuk. We worden hierdoor vaak als een oplossing gezien en een partij die de klant daadwerkelijk kan ontzorgen.

Onze locaties

Rotterdam

Kralingseweg 233-1
3062 CE Rotterdam
 : +31 (0)10 410 35 36
 : +31 (0)6 290 20 166
 : info@axstechniek.nl

Amsterdam


WTC - Amsterdam
 : +31 (0)20 575 31 31
 : +31 (0)6 290 20 166
 : amsterdam@axstechniek.nl

Breda

Ceresstraat 1
4811 CA Breda
 : +31 (0)76 206 10 00
 : +31 (0)6 574 43 018
 : breda@axstechniek.nl